הרטוריקה של הבלוג

איך אלופי עולם בדיבייט יכולים לדבר על כל דבר ?

איש עם תג Expert על החולצה

בין הנושאים שהיו באליפות העולם לדיבייט בשנת 2019: האם ארה"ב צריכה לצאת מסוריה? האם צריך לסבסד אומנות שמאדירה את מעמד הפועלים? והאם אהבה צריכה להיות המקור המרכזי לאושר בחייו של אדם? המתמודדים שזכו באליפות העולם לאותה שנה הם לא אנשים שמבינים באופן מיוחד באומנות, ביחסים בינלאומיים או באהבה, אבל הם אנשים שיודעים לדבר על כל נושא בעולם. החל בכלכלה גלובלית ועד לסרטי דיסני, הדיביייטורים הטובים ידברו על כל נושא כאילו הוא היה נושא האהוב עליהם בעולם. אז איך הם עושים את זה?

הדבר הראשון שחשוב להבין לגבי נושאים שנראים לנו מבלבלים ורחוקים, הוא שאתם כנראה יודעים עליהם יותר משאתם חושבים. ניתן להסיק הרבה מסקנות מעובדות שנראות לנו מאוד בסיסיות, ולפתח טיעונים ורעיונות משם. דיבייטורים טובים עושים את זה כל הזמן. אחת הדוגמאות האהובות עליי היא תחרות הדיבייט בה נדרשו המתמודדים לדבר בעד הפרטת מערכת המים של דרום אפריקה. רוב האנשים בעולם יכולים להגיד בצדק רב שאין להם מושג בנושא כלל וכלל. אז איך בכל זאת מוצאים על מה לדבר? מתחילים לחשוב, מה כל אדם סביר יודע שקשור לנושא הזה? על דרום אפריקה?

היא בטח נמצאת באזור עם מחסור במים >> מה אנחנו יודעים על מערכות מים? הן כנראה כוללת צינורות רבים שדורשים תחזוקה>> אילו טיעונים יש לנו בעד הפרטה? לחברות יש אינטרס להתייעל כדי להרוויח עוד כסף. ופתאום אנחנו יכולים לדבר על איך המחסור במים בדרום אפריקה נותן לחברות אינטרס כלכלי גדול לתחזק את צינורות המים בצורה טובה יותר. את רוב הסוגיות בעולם אפשר לפרט לגורמים בסיסיים ופשוטים יותר כך שכל אחד יוכל למצוא משהו (אינטילגנטי) לומר עליהם. אז איך נעשה את זה? באמצעות מספר שלבים:

  1. נפרק את הנושא המורכב לנושאים פשוטים יותר
  2. נאתגר את עצמנו וניזכר בכל הדברים שאנחנו יכולים להיזכר בהם לגבי הנושא הזה. אתם תהיו מופתעים כמה פיסות מידע אתם באמת יודעים, בין אם שמעתם איפשהו, או שאתם זוכרים מכתבה שראיתם בטלויזיה או מקורס בחירה שלקחתם באוניברסיטה
  3. נשלב במה שאנחנו אומרים אזכור של דוגמאות ומילות מפתח. יש מילות מפתח בהרבה נושאים שיגרמו לכם להישמע כאילו אתם מביני עניין גדולים למרות שאתם לא. כך למשל, להגיד "מלחמת הסחר בין ארהב וסין תמנע כניסה של מוצרים חשובים לארהב מה שיפגע מאוד באזרחים שלה" זה נחמד, אבל להגיד "מלחמת הסחר בין ארהב וסין תמנע כניסה של מוצרי חשמל, פלסטיק ורהיטים לארהב, מה שיפגע מאוד באזרחים שלה". השימוש בדוגמאות גורם לכם להישמע כאילו אתם מבינים הרבה מאוד בייצוא של סין וההשפעה שלו על ארה"ב, למרות שכל אחד יכול לנחש מה סין מייצרת, לפחות משיטוט קליל בaliexpress.

הדבר השני שאלופי עולם בדיבייט יודעים לעשות טוב מאוד הוא לשדר בטחון עצמי. בטחון עצמי דרך שפת גוף וטון הדיבור חשוב תמיד, אבל הוא חשוב במיוחד במקרים בהם אנו נכנעים לחוסר הבטחון שלנו מה שגורם לנו לצאת מראש מנקודת ההנחה שאף אחד לא יאמין לנו. לכן צריך תמיד לזכור שרוב האנשים כנראה לא מבינים בנושאים האלה משמעותית יותר מכם, ולכן אתם בקלות יכולים לגרום להם להאמין שאתם מביני דבר או שניים בנושא גם אם רק תשדרו את האנרגיה הנכונה. מוזמנים לקרוא בהרחבה על הנושא במאמר שכתבנו בנושא דיבור מול קהל.

לבסוף, חשוב לסגל לעצמנו מיומנויות שהופכות את זה לקל יותר להבין בהרבה נושאים. דיבייטורים טובים קוראים די הרבה חדשות ואקטואליה. חשוב לציין שאתם ממש לא צריכים להיות מנויים לעיתוני חדשות שלא מעניינים אתכם אך כן להיות מאורעים במה שמתרחש כדי שתוכלו לקבל ידע בסיסי ולגלות הבנה בנושאים מסויימים. דרכים מצוינות וקלות לצרוך חדשות הן דרך פודקאסטים, שאפשר לשמוע בדרך לעבודה או בזמן ששוטפים כלים, או פשוט לעקוב אחרי עיתונים בפייסבוק, ולהרגיש טוב עם עצמכם כשאתם לוחצים גם על מאמר של the guardian בשיטוט בפייסבוק, ולא רק התמונה החדשה של קים קרדשיאן.
בסופו של דבר, הכלים האלה יאפשרו לכם לקבל את הידע ולדבר על רוב הנושאים בעולם. לא כאילו כתבתם עליהם דוקטורט, אבל ברמה גבוהה יותר מהאדם הממוצע. אז פעם הבאה שאתם מוצאים את עצמכם בראיון עבודה עם שאלה מתקילה, בשיחה עם העובדים או הבוס שגלשה למצב בזנזיבר או הפסיכולוגיה של הפליט התורקמיניסטני, אל תחששו מנושא שאתם לא מכירים במיוחד, כי הוא קרוב יותר משתרצו לחשוב.

מרכז כהן-אידוב הינו המרכז המוביל בארץ ללימודי דיבייט ומיומנויות הרטוריקה ומתמחה בהקניית שיטות ייחודיות להעברת המסר, שכנוע הופעה מול קהל ועוד. המרכז מספק קורסים וסדנאות לחברות וארגונים וכן לאנשים פרטיים. רוצים לדעת עוד?
לסדנאות, קורסים והרצאות לחברות לחצו>>
לקורס הרטוריקה שלנו לכל אחד ואחת לחצו>>

קרדיט תמונה: חשבון הפליקר של Graham Lavender

שתף באמצעות
Facebook
LinkedIn
WhatsApp

פוסטים נוספים:

סגירת תפריט

השאירו פרטים ונציג שלנו יחזור אליכם בהקדם