הרטוריקה של הבלוג

איך בוחרים נושא לדיבייט?

נורה על לוח עם בועות חשיבה מסביבה

למרות שלעיתים בחירת נושא דיבייט עלולה להישמע כמו משהו אינטואיטיבי יש כמה שיקולים שחשוב לקחת בחשבון לפני שבוחרים נושאים לדיבייט:

עניין: חשוב שהנושא יהיה מעניין – הן למשתתפים והן לקהל.

נושא מעניין הוא כזה שמעורר רגש ומעורבות. יכול להיות שהנושא מוכר לאנשים מחיי היומיום שלהם, יכול להיות שמדובר בנושא אקטואלי, אולי פשוט דיבייט מעורר שאלות שהצופים בעצמם מצויים בדילמה אישית לגביהם.

דוגמאות:

  • יש לעבור לתזונה מן הצומח.
  • לאסור על בגץ לפסול חוקים.
  • להסיר חסינות של חברי כנסת.
  • לחייב שוטרים לצאת מצלמות בכל עת מילוי תפקידם.

איזון: חשוב  שיהיו טיעונים חזקים ויחסית אינטואיטיביים לשני הצדדים.

יכול להיות דיבייט בו לשתי הקבוצות יש טיעונים טובים, אבל הרבה יותר קשה לחשוב על טיעונים חזקים בצד של האופוזיציה מאשר זה של הממשלה.

לפני שנותנים נושא חדש, כדאי לחשוב מה הם הטיעונים המנצחים את הדיבייט מכל צד ולבחון אם יש הבדל משמעותי בקושי בקרב אחד הצדדים.

בקבוצות של דיבייטורים לא מנוסים, אפשר לפתור בעיות של חוסר איזון בנושאים על ידי הכללה של מנגנון בנושא. למשל, הנושא "יש יאפשר לתלמידים להחליף את מוריהם" הוא מוטה לצד האופוזיציה,

אך אם נתנה את זה בהסכמה של מעל ל-90% מהתלמידים, הנושא יהיה הרבה יותר מאוזן.

מי מדבט? כאן ניתן להתייחס לשני קריטריונים שונים

א. רמת\ סוג הקבוצה – לקבוצות חדשות עדיף לבחור נושאים לדיבייט אשר יהיו ברורים, שאינם מצריכים ידע מוקדם. בדרך כלל נושאי מדיניות (נושאים בהם יש הצעת חוק קונקרטית) הם יותר אינטואיטיביים ולכן הם עדיפים.

חשוב לוודא שהנושא מתאים לגיל המשתתפים. למשל לא לתת נושא כלכלי כבד לילדים, לא לתת נושא שהוא רגיש מבחינה דתית או פוליטית במקום שהוא עלול לעורר תחושות לא נעימות, במיוחד כאשר תמיד יש חלופות טובות.

ב. על מה הקבוצה צריכה לעבוד – לכל קבוצה יש חולשות וחוזקות, ואפשר לבחור נושאים שטובים ספציפית לעבודה על מיומנויות מסוימות. למשל אם הקבוצה צריכה לעבוד על ציורי תמונה, אפשר לתת נושא כמו 'יש לתת לרופאים את זכות ההחלטה הסופית על טיפולים הניתנים לילדים' ; אם הקבוצה צריכה לעבוד על ניתוחים עקרוניים אפשר לתת נושא שמתעסק בהצדקה בלבד: כמו ' יש לאדם חובה מוסרית לתרום כל כסף לאחר שדאג לצרכיו הבסיסיים".

אם הקבוצה צריכה לעבוד על שקילות בין צד א' לצד ב' אפשר לתת נושא דוגמה: הרשתות החברתיות הביאו ליותר נזק מתועלת בעולם.

דיבייט מאולתר או מוכן מראש ישנם הבדלים בשיקולים בין דיבייט מאולתר (אימפרומפטו באנגלית) לדיבייט עם הכנה מראש (פרפרד). היות ובדיבייט מוכן מראש מותר להשתמש במקורות מידע חיצוניים ניתן לתת מושנים הדורשים ידע ספציפי שלא סביר שאנשים ידעו כידע כללי. עם זאת, הנושא עדיין צריך לאפשר ניתוחים לוגיים, כך שנושאים מאוד צרים או מאוד מסויימים לא מומלצים מכיוון שסביר שיובילו לדייבייט שכולו מורכב מזריקת נתונים וסטטיסטיקות. בדיבייט מאולתר כמובן צריך להיזהר מנושאים הדורשים יותר מידי מידע ספציפי ולבחור בנושאים כללים ואישיים יותר שיאפשרו לאנשים לפתח טיעונים ודוגמאות מידע אישי. אפשר תמיד לתת מושנים שמכוונים לפיסת ידע מסוימת אבל לא מתבססים עליה לגמרי.

דוגמה לנושאים מומלצים לדיבייט מאולתר:

  • יש להפסיק את מוסד הקביעות במשק (ניתן למקד את הנושא באקדמיה או משרדי ממשלה)
  • יש לתגמל כספית תלמידים שמקבלים ציונים טובים מאוד.
  • עדיף עולם בו אנשים לא יכולים לשקר.

דוגמה לנושאים מומלצים לדיבייט מוכן מראש:

  • יש לחייב נאשמים לשכור אך ורק סניגור ציבורי בכל משפט פלילי.
  • יש לבטל את שכר המינימום.
  • יש לאפשר זכות וטו על חקיקה ל'נציב הדורות הבאים'.

 

שתף באמצעות
Facebook
LinkedIn
WhatsApp

פוסטים נוספים:

סגירת תפריט

השאירו פרטים ונציג שלנו יחזור אליכם בהקדם