הרטוריקה של הבלוג

כך נתרגל איך עושים פרזנטציה מוצלחת שתרכוש את קהל השומעים

אדם מעביר פרזנטציה לקהל מקשיבים

ברוב תחומי עולם העסקים, יידרש ממך במקרים רבים לעמוד מול קהל ולשכנע את שומעיך ברעיון, במוצר, בשירות או בכל יוזמה ופעולה שברצונך להניע אחרים אליה. בכל הקשור לעמידה מול קהל, המתח הרב עשוי לפגוע ביכולת שלך להעביר מסרים ולכן חשוב להגיע מוכנים וחדורי מטרה.  בשלב הראשון – בכדי ללמוד איך עושים פרזנטציה משכנעת, צירפנו עצות שיסייעו לך למקד את הרעיון ולהציגו באופן משכנע ומושך.

הכי חשוב לפתוח עם החיובי

על מנת לגייס את קשב השומעים, חשוב ליצור עניין מהשנייה הראשונה ולפתוח באווירה קלילה.  שומעים רבים עלולים להיאטם במידה ו'מנחיתים' עליהם מיד את המסר. מומלץ לגייס את הקהל על מנת לשבור את הפורמט הפרונטאלי ולגרום להם להרגיש שותפים בפרזנטציה. דרך אחת לעשות זאת היא ע"י שיתוף בסיפור אישי שקשור לנושא הפרזטנציה או ע"י הצגת שאלות רטוריות או מכווינות שנוגעות בסיבה שבגללה הקהל הגיע להקשיב לך. כך למשל אפשר בהרצאה על מימון משכנתאות ניתן לפתוח ב: "כל מי שלא מאמין שאי פעם יוכל לרכוש בית בישראל שירים את היד" ולהמשיך משם עם הפרזנטציה לאחר שביססתם מכנה משותף.

שפת גוף בוטחת

שפת הגוף משפיעה על הפרזנטציה באופן מובהק.

  • מומלץ להישאר דינמיים כדי להכניס חיות אל הדברים. מחוות ידיים, הליכה והתנהלות אינטראקטיבית עם מה שמתרחש על המצגת תשיג תוצאות מיטיבות.
  • בכל מקרה, לשמור את הידיים מחוץ לכיסים.
  • יש לשמור על נגישות עם הקהל שלך, קשר עין ישיר בין יושבים שונים באולם ותקשורת בצורת שאלות ופתיחה לדיון יגייסו את שומעיך.

בניית הטיעונים בצורה קוהרנטית, משכנעת וחדה

חשוב מאוד לעשות הכנה מעמיקה לפני הפרזנטציה ולהבין איך עושים פרזנטציה שבה יודעים בדיוק מה רוצים לומר, כיצד מתכוונים להעביר זאת ומה האתגרים שעשויים להיות מול קהל השומעים. הגעה עם ביטחון תאפשר להציג את הדברים ללא הססנות. לכן, חשוב מאוד לא לעשות הפסקות ארוכות בשטף הדיבור ולא להישמע מהורהר או מהוסס. על מנת לשדר חדות וחיבור ליוזמה, חשוב מאוד שלא לחזור על עצמך במהלך שטף הדיבור.

לא להיצמד יותר מדי לטקסט המוכן

למרות כל התכנון המורדם מראש, בוודאי שלא ניתן להיערך לכל דבר שיכול לקרות באולם. עלויות לצוץ שאלות לא צפויות, ייתכן שתזהה שהקהל צריך משהו אחר, או להציג את הדברים בסדר יותר מתאים. לכן, חשוב מאוד לפתוח מרחב לאלתור, לשינויים של הרגע האחרון ולזרום עם מה שקורה באולם. כדאי לארגן את המידע בראשי פרקים מתומצתים כדי להשאיר מידע רב פתוח. הוויתור מראש על היצמדות אדוקה לטקסט מוכן מראש, תימנע מאתנו לקפוא בתדהמה כאשר דברים לא יתרחשו כפי שתכננו.

ניהול זמן מושכל הוא חיוני

אסור לנו להגיע למצב בו אנשים בקהל מתחילים להביט בשעון במהלך הפרזנטציה. לכן, חשוב שנקפיד על ניהול תקין של לוח הזמנים במהלך ההצגה.

  • מומלץ לעשות חזרה עם שעון עצר ולתזמן את ההרצאה.
  • לאורך כל הפרזנטציה, יש למקם שעון בטווח ראייה (ולא על הזרוע, המבט השקוף על השעון באופן תדיר ישדר לקהל קוצר רוח וחוסר ביטחון). יש לעקוב אחר התקדמות הזמן ולהתאים את הפרזנטציה למסגרת.
  • לכן, חזרתיות היא בזבוז מיותר של זמן. יש להישאר ממוקדים.
  • יש לבנות ציר זמן ולתכנן איך עושים פרזנטציה שתקדיש לכל נושא פרק זמן עד לנקודת ציון קבועה מראש.

טכניקות להתמודדות עם מתח

עמידה מול קהל נחשבת לפחד הנפוץ ביותר בקרב האוכלוסייה הכללית – אפילו יותר מהפחד מהמוות. החשש הגדול שעשוי לעלות במעמד כזה מעמיד את אופן ההצגה כולו ואת מה שברצונך לשדר לקהל בסיכון.

  • כדאי לתרגל את הפרזנטציה מראש מול המראה או מול אדם אחד או קבוצה קטנה של אנשים שאנו סומכים עליהם.
  • ההכנה המסודרת של מסגרת הזמנים ושל מבנה הטיעונים והשאלות האפשריות ייתנו לך ביטחון נוסף לפני הביצוע האמתי.
  • יש לשמור על אווירה קלילה ומחויכת ולהישאר בתוך הצגת הפרזנטציה מבלי התפזרות יתרה אל תגובות הקהל.

רכישת כישורי פרזנטציה, שכנוע ועמידה מול קהל

כדי לרכוש כישורים נוספים שילמדו אותך איך עושים פרזנטציה, מומלץ לפנות למומחים שיסייעו לך לרכוש טכניקות דיבייט, רטוריקה ודיבור מול קהל, ניתן לכבוש כל במה ולגייס המונים אל היוזמה שלך ולרכוש מיומנויות שיח גבוהות שיועילו עבור כל מטרה עסקית, ארגונית או בין אישית במהלך חייך.

שתף באמצעות
Facebook
LinkedIn
WhatsApp

פוסטים נוספים:

סגירת תפריט

השאירו פרטים ונציג שלנו יחזור אליכם בהקדם