הרטוריקה של הבלוג

איך לדבר באופן שאנשים יקשיבו ויזכרו מה אמרנו?

חתול מפהק

כשאנו מציגים פרזנטציה או נושאים נאום בפני קהל יש לנו שתי מטרות מרכזיות:

ליצור עניין אמיתי ולוודא שהמסר שלנו יובן וייזכר ע"י הקהל.

במאמר הזה נלמד איך להשיג את המטרה הזו בכמה שלבים פשוטים.

  1. תפסו את תשומת הלב של הקהל

למה זה כל כך חשוב? היום יותר מתמיד, יש אינספור גירויים שמתחרים על תשומת הלב שלנו  – פלאפונים, וואטסאפ, אינסטגרם קורונה וטרדות אחרות.

אז מה אפשר לעשות? כבר בשלב הראשון, להבהיר לקהל שיש סיבות טובות מאד להקשיב לכם ולגרום לו לרצות להיות דווקא איתכם. זה אפשרי בשתי דרכים:

  • משיכת תשומת לב למסר – חשוב לפתוח בצורה שתבהיר שהמסר שלנו הוא הדבר ששווה לקהל להקשיב לו ברגע הזה.
  • המחשת צורך – אנחנו רוצים להראות שלא רק שהנאום שלנו הוא מעניין, אלא גם חשוב וכדאי לקהל להקשיב.

בואו נניח שאני רוצה לשכנע את הקהל לא לעשן – נושא חשוב אך גם שחוק לעייפה.

במקרה הזה ניתן לפתוח בצורה כזו שגם תעניין את הקהל, תערב אותו רגשית וגם תמחיש את החשיבות של הנושא .

פתיחה אפשרית כאן, היא שאלת טריויה פשוטה – כמה אנשים מתים כל שנה בישראל מתאונות דרכים? בין 300 ל-400. ועכשיו תגידו, כמה אנשים לדעתכם מתים בכל שנה בישראל ממחלות שקשורות לעישון? קרוב ל-5000.

עדיין ניתן להניח שהנתון המצמרר הזה לא מספיק נוגע באנשים בקהל ועל כן אוסיף: "סיכוי סביר שכל אחד ואחת בקהל שבוחרים לעשן בכל יום לאורך שנים באופן אקטיבי מקצרים לעצמם את החיים."

עכשיו כשזכיתי לתשומת הלב של הקהל אבהיר שאני הולך לדבר איתם על משהו חשוב מאוד, שגם אם הם שמעו עליו כבר בעבר, יכול להיות שלא הגיעו למסקנה הנכונה:  "לכן באתי לדבר איתכם היום על אחת הבעיות הכי קטלניות בחברה שלא זוכה לקבל מספיק תשומת לב".

כאשר אנו מציגים את נושא הפרזנטציה יש חשיבות רבה לתפיסת תשומת הלב של הקהל כמו גם המחשת צורך אישית.

  1. תקלו על הקהל לעקוב אחריכם

כבר אמרנו את זה, אנשים בימינו נמצאים במצב מתמיד של ADHD, ואנחנו תמיד בתחרות על תשומת הלב של מי שעומד מולנו עם אחד הדברים הממכרים והמדהימים ביותר בחיינו -הפלאפון.

בנוסף, אנשים בדרך כלל פחות אוהבים להתאמץ. הם רוצים שהמידע יגיע אליהם מהר, שהוא יגיע אליהם מונגש ושיהיה להם קל להבין אותו ולעקוב אחריו.

מכאן – הנוסחה פשוטה:  תגידו לקהל מה אתם הולכים להגיד לו.

מיד לאחר הפתיחה, נציג ״מפת דרכים״ לפרזנטציה שלנו. המטרה של מפת הדרכים היא לחלק את הנאום או הפרזנטציה ל2-3 חלקים או טיעונים.

בהצגת הפרזטנציה בנושא העישון, אוכל למשל  להציג שלוש נקודות מרכזיות:

  • נעסוק בסכנות הבריאותיות הנובעות מעישון.
  • כיצד להפסיק לעשן במידה ואתם כבר מעשנים?
  • איך לא להתפתות להתחיל בפעם הראשונה?

טיפ: להציג את ראשי הפרקים באופן איטי- ממש קצב הכתבה, כדי שזה ״ישב״ לקהל בראש.

מפת הדרכים חשובה לא רק כי היא מקלה על ההבנה של הקהל, היא חשובה כי היא מייצרת אפקט פסיכולוגי של ציפייה. המאזינים שלכם יודעים לאן הם הולכים, הם יודעים למה לצפות והם יודעים שגם אם עכשיו יש דקה שפחות מעניינת אותם, אחר כך יגיע חלק סופר מסקרן שרלוונטי בדיוק אליהם.

עד כאן, דיברנו  על הפתיחה – היא כוללת תפיסת תשומת לב, המחשת צורך ומפת דרכים.

בשלב הבא יש את גוף הנאום.

  1. סדר וארגון בעקבות מפת הדרכים:

מפת הדרכים שנתתם לקהל היא התחייבות, ואם אתם רוצים לדבר כדי שיקשיבו לכם עכשיו אתם צריכים לעמוד בהתחייבות הזאת.

בגוף הנאום שלנו, נפרט ונעמיק את פרקי הנאום שהצגנו במפת הדרכים. איך נעשה את זה בצורה הכי מקצועית שיש?

  • דגלול – הנאום שלכם הוא נסיעה, נתתם לקהל מפה ועכשיו אתם צריכים לתת לו תמרורים שיצביעו על איפה אתם נמצאים בדרך. כשאתם עוברים מחלק אחד של הנאום לחלק הבא, תגידו את זה! ״ועכשיו לחלק השני – איך נפסיק לעשן?״. רוצים לשדרג את זה? תעשו את זה בצורה מלהיבה ולא יבשה, תגידו לקהל שאתם מיד מגיעים לחלק שהם חיכו לו, לחלק שהכי מעניין אותם, או לחלק שאתם הכי מתלהבים ממנו באופן אישי.
  • השקעת זמן – בכל פרזנטציה או נאום, הגוף הוא החלק העיקרי. זה מה שאנשים באו לשמוע, שם מצוי התוכן ולכן נקדיש לו בין 80%-90% מהזמן.
  1. סכמו:

זה נשמע כמעט קלישאתי, כולנו יודעים מימי בית הספר שאנחנו צריכים לסכם את הדברים שלנו. אבל חשוב שנעשה את זה נכון, ושנבין לסיכום יש שתי מטרות לא טריוויאליות שיכול להיות שאנחנו לא זוכרים מהבגרות בלשון:

קודם כל – לתמצת לקהל את המסרים המרכזיים.

ושנית: קריאה לפעולה – להגיד לקהל מה בתכלס הייתם רוצים שהם יעשו לאור הנאום שהצגתם, מה הם אמורים לקחת מכם. זה החלק שהרבה מאד נואמים מפספסים! התמצות הוא חשוב כדי לרענן את זכרונו של הקהל לגבי כל מה שנאמר ולהטמיע את הידע. אבל הקריאה לפעולה היא המקום שבו אתם אומרים להם עם מה אתם מצפים שהם יצאו מפה בכלל.

טיפ: הנמיכו ציפיות ויומרות – רוב האנשים לא יצאו לכבוש את העולם אחרי נאום של חמש דקות, מעורר השראה ככל שיהיה, אבל בהחלט יכולים לחשוב על דברים מזווית חדשה.

אז בהקשר של דוגמת הסיגריות: ניתן לסכם בקריאה לפעולה: "אני מקווה שהמסר עבר ותצליחו להימנע מאחד ההרגלים המסוכנים והממכרים שהעולם המודרני מציע לנו, אף פעם לא מאוחר להתחיל.  תודה רבה."

יישום נכון של השלבים האלו יבטיח שבכל פרזנטציה או נאום, הקהל שלכם לא רק יקשיב, אלא גם יבין ויזכור מה אמרתם.

שתף באמצעות
Facebook
LinkedIn
WhatsApp

פוסטים נוספים:

סגירת תפריט

השאירו פרטים ונציג שלנו יחזור אליכם בהקדם