הרטוריקה של הבלוג

נואמות מפורסמות: מרגרט תאצ'ר

באנר למאמר על מרגרט תאצ'ר

לא ניתן לדבר על נואמות מפורסמות בלי להזכיר את מרגרט תאצ'ר (Thatcher), האישה הראשונה שנבחרה להיות ראש ממשלת בריטניה, ואחת מהנשים הראשונות בעולם בתפקיד ממשלתי בקאליבר דומה. תאצ'ר כיהנה כראשת ממשלה בין 1979-1990, תקופה בה היא העבירה את בריטניה סדרה של שינויים משמעותיים שכללו הפרטה וליברליזציה של הכלכלה. תאצ'ר הייתה (וממשיכה להיות) דמות שנויה במחלוקת, אך אפילו מבקריה הקשים ביותר לא התכחשו ליכולת הרטורית המרשימה שלה. כאישה בעולם של גברים, תאצ'ר נאלצה להילחם על כל צעד פוליטי שעשתה, ולסגל לעצמה רטוריקה החלטית בעלת מספר מאפיינים בולטים:

בטחון עצמי: תאצ'ר נהגה לנאום באופן אנרגטי ומלא בטחון. חלק מנאומיה היו אגרסיביים ותוקפניים, וחלק איטיים וסיפוריים, אך הדבר המשותף לכולם היה הבטחון והנחישות שהיא תמיד הקרינה. הדבר בא לידי ביטוי בחיוך שגור על שפתיה, וחוסר חשש להגיד בדיוק את מה שהיא חושבת.

תגובות חריפות: תאצ'ר סבלה מסיקור תקשורתי צולב, שעסק לעיתים קרובות במגדר שלה. בניגוד לפוליטיקאים עכשוויים (משני צידי המפה הפוליטית) שנוטים להתלונן על סיקור לא הוגן, תאצ'ר נהגה להגיב בחריפות כלפי מבקריה הן בקרב התקשורת והן מיריבים פוליטיים.

אחת הדוגמאות הנפוצות לכך היא התגובה הזו, בה היא מסגרה מחדש קריאת ביניים של חבר אופוזיציה שביקר אותה על מדיניותה שהעמיקה את הפערים בחברה.

בקטע הבא, המטה של תאצ'ר מודיע על הנצחון של בריטניה מול ארגנטינה באיי הפוקלנד. היציאה למלחמה בזמן מיתון לא הייתה פופלרית בקרב הציבור, אך הנצחון הסוחף שתאצ'ר הביאה גרם לאהדה רבה כלפיה. לאחר ההכרזה, התקשורת קופצת לשאלות, אך תאצ'ר לא נותנת להם לשלול ממנה את הניצחון והפעם דווקא בוחרת להתחמק, אבל גם את זה היא עושה בהמון פאתוס: "פשוט תשמחו מהחדשות האלה! ותברכו את הכוחות שלנו ואת חיל הנחתים!"

בקטע המפורסם הבא, תאצ'ר סובלת מביקורות רבות על המדיניות הכלכלית שלה, ודרישות מהציבור והתקשורת לחזור בה ולבטל את הנסיונות שלה להעביר את הכלכלה הבריטית תהליכים של ליברליזציה. בתגובה, היא אומרת:

"To those waiting with bated breath for that favorite media catchphrase, the 'U-turn', I have only one thing to say: 'You turn if you want to. The lady's not for turning!"

זרימה: הנאומים של תאצ'ר זורמים, המשפטים עוקבים אחד אחרי השני בצורה כמעט מלודית, והיא עוברת בין נושאים ואנקדוטות בצורה קלילה. תאצ'ר משיגה את תחושת הזרימה על ידי:
א. קצב דיבור איטי שמאפשר לה להיזכר בדבר הבא שהיא צריכה להגיד, במקום להיתקע בין משפטים.
ב. הימנעות מצלילי מעבר  כמו "אהה" ו"אמממ" .
כשתא'צר צריכה רגע לחשוב היא עושה פאוזה קטנה במקום להמהמם, מה שמגביר את תחושת הזרימה וגורם לנאומים שלה להישמע "נקיים" יותר.

הומור: שנים רבות לאחר תקופתה כראש ממשלת בריטניה, אנו עדיין זוכרים את תאצ'ר כאישה קשה וחמורת סבר. רושם זה הוא תוצאה של סיקור תקשורתי שהציג אותה כאשת ברזל חסרת רחמים, אך תאצ'ר נטתה להשתמש בהומור בנאומים רבים, והשתמשה ברפרנסים עכשוויים ובדיחות ציניות ובעלות מודעות עצמית. השנינות של תאצ'ר היא חלק ממה שהופך אותה לנואמת מפורסמת (נאום מונטי פייתון המפורסם) ופוליטיקאית בקאליבר אחר, שנשארת אהודה בידי רבים גם למרות המדיניות השנויה במחלוקת שלה.

אחד מנאומיה המצחיקים ביותר הוא הנאום הראשון שלה בבית הלבן כראש ממשלת בריטניה, והוא שזור בהערות ציניות על ההיסטוריה של ארה"ב ובריטניה. בקטע הבא, שלקוח מהנאום הראשון שלה בבית הלבן כראש ממשלת בריטניה, תא'צר צוחקת על מזכיר המדינה סיירוס ואנס (Vance), ש"נאלץ להסב את מבטו מהמשחק (פוטבול) של הרדסקינז מול הקאובויז כדי לפגוש אותי. אני כמובן הייתי אסירת תודה, אך אני לא חושבת שהרדסקינז היו אסירים תודה אליי, שכן זה ללא ספק היה הרגע בו מר ואנס הוריד את עיניו מהמסך, שבגללו הרדסקינז הפסידו במשחק".

לגזור ולשמור: הומור עצמי

בקטע הבא, תא'צר משתמשת בהומור ומודעות עצמית כדי להתמודד עם התקשורת שמסקרת אותה בצורה חסרת רחמים, בעזרת הכינוי הידוע לשמצה "אשת הברזל", ותוך כדי התייחסות לכך שהיא אישה בעולם של גברים: "אני עומדת לפניכם, בשמלת השיפון האדומה שלי, פניי מאופרות בעדינות, שערי הבהיר מתולתל קלות- אשת הברזל של העולם המערבי".  תאצ'ר מציגה את הגיחוך שבציפיות מגדריות ממנה, ובאותו הזמן מצליחה לקחת את עצמה פחות ברצינות.

עובדה מעניינת לסיכום:  תאצ'ר כמעט בחרה לסיים את הקריירה הפוליטית שלה בגלל חלב! בשנת 1970, במאמץ להקטין הוצאות ממשלתיות, תאצ'ר ביטלה את התוכנית אשר סיפקה חלב בחינם לתלמידים בבתי ספר. המהלך גרר מחלוקת רבה, (אם חשבתם ש"אשת הברזל" הוא כינוי בעייתי, תחשבו שוב) ותאצ'ר זכתה לכינוי "Milk Snatcher". הביקורת הציבורית הייתה כה גדולה שתאצ'ר שקלה לפרוש מפוליטיקה, אך החליטה לבסוף להישאר.

שתף באמצעות
Facebook
LinkedIn
WhatsApp

פוסטים נוספים:

סגירת תפריט

השאירו פרטים ונציג שלנו יחזור אליכם בהקדם