הרטוריקה של הבלוג

סגנונות תקשורת בין אישית

עותק של ללא שם

לפעמים אנו מדברים עם מישהו, התקשורת בינינו זורמת בקלילות ומגיעים להבנות משותפות מהר מאוד ובפעמים אחרות משהו פשוט לא מסתדר… משהו מתפספס ואנחנו מרגישים שאנחנו לא "משדרים על אותו תדר", ופשוט לא מצליחים להבין אחד את השני. למה זה קורה? למה תקשורת בין אישית הופכת לאתגר מדי פעם? ומה אם היינו אומרים לכם שיש דרך פשוטה שבה אפשר לצמצם את התופעה השנייה ולתקשר באופן מיטבי עם כמעט כל אדם אחר?

איך לדעתכם זה ישפיע על חייכם, על סביבת העבודה שלכם, חיי המשפחה, יחסים עם חברים ומערכות היחסים הרומנטיות שלכם?!

אם התשובה שלכם היא שזה כנראה יעזור מאוד בשיפורן – המשיכו לקרוא, כי זה בדיוק מה שיקרה במאמר הזה!

לכל אדם יש סגנון תקשורת; דפוסים והרגלים, שנטבעו בנו מגיל צעיר, דרכם אנו מתקשרים. נכון, כל אדם הוא עולם ומלואו, עם מבנה אישיות שונה ומיוחד ולכל אחד יש סגנון תקשורת בינאישית ייחודי לו, אך ישנם ארבעה סגנונות מרכזיים שכל אחד נוטה להימצא בתוך אחד מהם. כל סגנון תקשורת משפיע על התגובה שלנו במצבים שונים.

לכן, כשאנו מתקשרים עם מישהו שמשתמש באותו סגנון תקשורת שלנו, או קרוב אליו, כנראה שבאופן אינטואיטיבי נבין אותו טוב יותר ולכן התקשורת בינינו תהיה זורמת יותר מאשר עם מישהו עם סגנון שונה לחלוטין – יהיה לנו קל יותר להעביר את המסר.

עכשיו תארו לעצמכם שהייתם יודעים מהו סגנון התקשורת של האדם העומד מולכם: כנראה שהייתם יכולים לצפות יותר טוב את תגובתו ולהבין אותה ולכן להתאים עצמכם אליו על מנת להביא לתקשורת מיטבית שתוביל למערכת יחסים מיטבית בכל חלק בחייכם! בין אם זה עם הבוס שלכם, בת הזוג או המוכר בחנות שממש בא לכם שיעשה לכם הנחה!

יש לזכור שאנשים הם מורכבים, ויכול להיות שיתאימו ליותר מסגנון תקשורתי אחד, אבל תמיד יש סגנון שהוא דומיננטי יותר מכולם – ולכן השיטה הזו עשויה לסייע.

אז בואו נגיע לתכלס- מהם ארבעה סגנונות התקשורת, כיצד לזהות אותם וכיצד להתנהל מולם?

ארבעת סגנונות התקשורת הם: המשימתי, המקדם, המנתח והתומך.

סגנון תקשורת בין אישית משימתי

אדם עם סגנון תקשורת משימתי הוא ממוקד, שאפתן ובעל יוזמה. ברגע שהוא שומע שצריך לעשות משהו הוא מיד יתכנן איך לבצע זאת בהצלחה, דבר שגורם לו באופן טבעי להתברג כמנהיג של החבורה. לרוב לא תהיה לו בעיה להיכנס לעימותים ולהביע את עצמו באופן תוקפני על מנת להגיע למטרה. לפעמים קשה לאדם משימתי להביע רגשות ותכונה זו, יחד עם השאר, עלולה לגרום לו להיראות קר וחסר רגישות.

אנשים משימתיים יצפו גם מאנשים אחרים להיות כמוהם. הם חסרי סבלנות לסטייה מהנורמה הזו ובעקבות כך עלולים לכעוס ולהיות ביקורתיים.

איך לזהות אדם משימתי?

אדם משימתי יהיה לרוב אנרגטי וידבר במשפטים קצרים שלעתים ישמעו כפקודות, כמעט כמו דיבור צבאי. בדרך כלל המשפטים האלה יכילו עובדות ונתונים יבשים ולא דיבורים על רגשות. שפת גוף חדה, קצרה ולעתים אף נראית קרה ומנוכרת.

איך כדאי לתקשר עם אדם משימתי?

אדם משימתי רוצה לראות תוצאות ולכן כדאי להגיע מוכנים מראש, להבין מה המטרות שלו ולהגיע מהר לעיקר; להיות ממוקדים, קצרים וחדורי מטרה ולספק עובדות ונתונים קונקרטיים. לא להיכנס לשיחות סרק ("סמול-טוק").

סגנון תקשורת בין אישית מקדם

המקדם הוא האדם הזה שכולם אוהבים, "אדם של אנשים". בדרך כלל הטיפוס המקדם יהיה ספונטני ויתחבר לפעילויות מלהיבות ודינאמיות. הוא יוזם, מנתח סיטואציות במהירות וחושב על רעיונות רבים ומהירים לפתרון בעיות. לעומת אדם משימתי, המקדם לא אוהב להתעסק בפרטים הקטנים ומעדיף להסתכל על התמונה הגדולה. לצד כך המקדם גם נוטה להשתעמם במהירות, לקפוץ מנושא לנושא ולעשות הכללות ומשום כך הוא לעתים עלול להיתפש כ"מגזים", "לא יציב", לא מאורגן או אנוכי.

איך לזהות אדם מקדם?

אדם מקדם יטה להיות מרכז העניינים בקבוצות חברתיות, הוא אנרגטי, כריזמטי, מלא חיים ומדבר בתנועות גוף גדולות. אדם מקדם יתעניין באחרים, קצב הדיבור שלו מהיר והוא יבטא התלהבות.

איך לתקשר עם אדם מקדם?

אדם מקדם לא אוהב להתעסק בפרטים הקטנים, לכן השאירו אותם בחוץ ודברו על ה"תמונה הגדולה", היו אנרגטיים ונלהבים. מקדם מחפש אישורים והכרה בעשייתו ורעיונותיו, לכן רצוי לתת מחמאות (אותנטיות, כמובן) לפני ביקורת. מומלץ להתחיל בנושאים מעניינים (משהו אישי, פוליטיקה, ספורט וכו') לפני שמגיעים לעיקר.

סגנון תקשורת בין אישית מנתח

המנתח הוא זה שמנסה לפתור בעיות על ידי ניתוח לוגי של סיטואציות, אדם פחות רגשי ויותר לוגי. עושה סקר שוק לכל דבר, גם לספל קפה. המנתח ירצה לדעת את כל הפרטים ולכן ישאל הרבה מאוד שאלות כדי להבין את הדברים לעומקם. הוא טיפוס רציונלי, שקול, דקדקני, שקט ורציני. יותר מקשיב מאשר מדבר. לעתים עלול להיתפש כ"קר" או "קשוח".

איך לזהות אדם מנתח?

בסיטואציה חברתית הוא יטה להיות שקט יותר, לא ידבר לפני שפונים אליו ויאסוף מידע על הסיטואציה. הוא ישאל הרבה שאלות ולא ייטה לתת תשובות חד משמעיות עד שלא ידע את כל הפרטים שיחשוב שהוא צריך על מנת להגיע לתשובה הנכונה, או לפתרון המיטיב ביותר. שפת גוף רכה ואיטית.

איך לתקשר עם אדם מנתח?

בניגוד למקדם, מנתח לא אוהב להיות במרכז תשומת הלב ולא צריך אישור חיצוני, אך הוא כן צריך הרבה סבלנות משום שכנראה שישאל המון שאלות עד שיגיע ל"פואנטה". המנתח צריף לשמוע את פרטי הפרטים של העובדות והנתונים, לכן חשוב לתת לו את הזמן שלו לנתח ולהגיע בעצמו למסקנות ותשובות. רצוי לומר לו מה התוצאה הרצויה, למה היא חשובה, למה זו ולא אחרות, מה הרווח ולתת לו זמן לשאול שאלות נוספות.

סגנון תקשורת בין אישית  תומך

אדם תומך כשמו כן הוא- תומך. מטרתו היא להיות שם בשביל אחרים. הוא חביב, מנסה לא להיכנס לעימותים ולפתור עימותים של אחרים, גם אם זה אומר לוותר על הרצון האישי שלו. אכפת לו מהתחושות והרגשות שלו ושל אחרים, חשוב לו לשתף את כולם בתקשורת ובקבלת החלטות. אם מגיעים לחוסר הסכמה הוא ינסה להסביר לאדם אחר את נקודת השקפתו, אך לא יכפה אותה עליה. מאוד אכפת לו לשמר על יחסים טובים אנשים, אפילו יותר מאשר להגיע למטרת המשימה או להשתמש בהגיון. סומך הרבה על אינטואיציה.

איך נזהה אדם תומך?

אדם תומך ידבר בטון דיבור שקטן, עדין, חברותי. קצב הדיבור איטי ומתנגן, משתמש בהרבה מילים שמביעות רגש ובעיקר מילים "של ביחד", שיתוף פעולה, צוות. תנועות גופו רכות ולעתים אף איטיות.

איך לתקשר עם אדם תומך?

בגלל שחשובה לתומך תחושת ה"ביחד" כדאי לחשוף קודם משהו אישי ולשאול אותו על עצמו ולתת לו לדבר ברצף, בלי לקטוע אותו עד שיסיים. מומלץ להשתמש בשפה שמביעה רגשות בתחושות. לאחר שמבססים קשר ראשוני מאוד קל לתקשר עם אדם תומך, כי הוא בעצמו ינסה לשמר את הקשר. אם נוצר "קצר" בתקשורת מומלץ לדבר עליו ולנסות לתקן אותו ביחד.

אז לאחר שהבנו מה הם 4 סגנונות התקשורת הבינאישית, מה צריך לעשות כדי להעביר מסר לאדם אחר באופן היעיל ביותר?

  1. לזהות את סגנונות
  2. להתחבר אליו באמצעות שימוש בשפתו
  3. להעביר אליו את המסר בשפתו

בהצלחה!

שתף באמצעות
Facebook
LinkedIn
WhatsApp

פוסטים נוספים:

סגירת תפריט

השאירו פרטים ונציג שלנו יחזור אליכם בהקדם